Várpalota - Palotanet

Kistérség  Tés

Idővonal

 
 

Tés: infrastruktúra
Infrasturkúrális ellátottság napjainkig
Az eltelt évszázadok közlekedéséről nincsenek írásos emlékek, de lényeges változás csak a XIX. sz-ban következett be. Előrelépést jelentett, hogy 1872-ben befejeződött a Magyar-Nyugati vasút (Székesfehérvár-Szombathely-Graz) építése. A falutól 15 km-re lévő vasút révén a lakosság az ország távolabbi részeibe is eljuthatott. Ekkor még a környező településeket is gyalogosan vagy lovaskocsival tudták csak megközelíteni a tésiek. 1951-ben indult az első munkásjárat, a "Fakarusz", egy ponyvás tehergépkocsi. Addig a várpalotai bányában dolgozók kerékpárral közlekedtek télen-nyáron. 1956-ban napi két alkalommal indult autóbusz, jelenleg 10 járat van a Várpalota - Tés - Szápár útvonalon. A faluban napjainkban 150 db gépjárművet tartanak nyilván.
A hírközlést 1987-ig az 1886-ban kiépített légvezetékes telefon szolgáltatta. 1987-ben épült meg egy átjátszó, ezután a faluban kb. 30 lakásban modern crossbar-rendszerű telefon működhetett. 1996-1997-ben kiépült az optikaszálas hálózat, s ma közel 300 lakásban van telefon. 1993-ban megépült a kábeltévé hálózat, amellyel 11 csatorna fogható. Tv-készülék minden lakásban van.
Az 1800-as évek végén már volt postaszolgálat a faluban. Kezdetben Zircről, majd Várpalotáról hetenként egyszer, gyalogos postások szállították a küldeményt. Az 1920-as évektől már lovas kocsival, 1950-től a gépkocsival jutott a posta a községbe.
A korábbi évszázadok szárazságai miatt a településen sokszor gondot jelentett az ivóvíz ellátás, a kutak kiszáradtak. 1996-ban az ún. japán hitel keretében megvalósult környezetvédelmi program részeként a Jásd - Csetény vonalon megépült az új vezeték, ezzel a falu egészséges vízellátása megoldódott. 1996-1998. Években kiépült a község szennyvízhálózata is.

 
  • Google térkép
  • Turista útvonalak
  • Turizmus
  • Elhelyezkedés
  • Geológiai viszonyok
  • Időjárás
  • Vízrajz
  • Növényzet és állatvilág
  • Kirándulóhelyek
  • Vadászat


  •