Nap
és Hold: "Isten megteremtette a két nagy világítót. A nagyobbik világítót,
hogy uralkodjék a nappalon és a kisebbik világítót, hogy uralkodjék az éjszakán,
s hozzá még a csillagokat." (Ter 1,16) Ennek a szövegrésznek az alapján ábrázolják
a Napot és a Holdat a Teremtés ciklusaiban (Teremtő, teremtés). Jézus megkeresztelkedésének
jelenetén a Nap és a Hold a Megváltó előtt hódoló kozmoszt jelképezi. A leggyakrabban
a Keresztrefeszítéssel kapcsolatban szerepelnek, a Nap mindig Krisztus jobbján,
a Hold a balján. Lukács ezzel kapcsolatban csak annyit mond, hogy Krisztus
halálakor "a nap elsötétedett" (Lk 23,45). Hogy - főként a 8. sz. óta - mindkét
égitestet ábrázolják a kereszt két oldalán, az talán azzal magyarázható, hogy
a Holdat és a Napot az egyházatyák az Ó- és Újszövetség, ill. a Synagoga és
az Ecclesia (Ecclesia és Synagoga) jelképének tartották, az ezt szimbolizáló
alakok pedig a 9. sz.-tól kezdve szintén szerepelnek a Keresztrefeszítés-jelenetben.
A két égitest az ókorban uralkodói jelvény volt, tehát Krisztus dicsőségét
is kifejezte.
A
Napot és a Holdat általában megszemélyesítve, korongba foglalt női, ill. férfimellképpel
jelenítették meg (lat. sol = Nap, hímnemű; luna = hold, nőnemű szó). A Nap
sugárkoronát visel a fején, a Hold a holdsarlót a hajában. Más esetekben fáklyát
vivő nő és férfi alakjában jelennek meg, vagy a mennyei szekéren ülnek. Krisztus
halála miatt arcukon a gyász kifejezése, esetleg köpenyüket vagy fátylukat
az arcuk elé vonják a sötétség jeleként (Mk 15,33, Lk 23,44,45). Minthogy
a Nap és a Hold a négy elem közül a tüzet és a levegőt jelenti, szerepelhet
a Keresztrefeszítésen a másik két elem, a föld és a tenger megszemélyesítése
is. A Napot és a Holdat néha az Utolsó ítélettel kapcsolatban is ábrázolták,
pl. az autuni St Lazare főkapuján (1140 k.). Erre vonatkozólag több helyen
is van utalás a Bibliában (pl. Jel 8,12). Az Énekek éneke (6,10) alapján a
loretói litánia egyes változataiban Mária földöntúli szépségét is hasonlítják
a Naphoz és a Holdhoz. Az Apokalipszis égi asszonyának (Jel 12) ábrázolásain
Máriát a Nap, a Hold és a csillagok veszik körül (Szeplőtelen Szűz). Más ábrázolásokon
csak a holdsarló látható Mária lábainál; ez a Sarlós Madonna a 15. sz. óta
kedvelt képtéma. Gyakran ábrázolják így a szárnyasoltárok szekrényében álló
Madonnákat, pl. a lőcsei főoltáron ( I5l0-es évek).
(A keresztény művészet lexikona, Corvina, Szerkesztette Jutta Seibert, a Herder Verlag lexikonszerkesztőségének a közreműködésével. A mű eredeti címe: Lexikon christlicher Kunst Themen, Gestalten, Symbole © Verlag Herder, Freiburg im Breslau 1980. Fordította: Harmathné Szilágyi Anikó © Hungarian translation, Harmathné Szilágyi Anikó, 1986, 1994. A magyar változat munkatársai: Körber Ágnes, Marosi Ernő, Szilárdfy Zoltán, Végh János)