Tematika Tárgyi feltárás, információkereső nyelvek. 1. Levelező tagozat 2007/2008. tanév I. félév A tantárgy kódja: BALKT1114 | Kredit: 3 | Heti óraszám: 1 óra előadás, 2 óra szeminárium | Státusz: kötelező | Félév végi számonkérés típusa: előadás: aláírás, szeminárium: gyakorlati jegy Megjegyzés: A tantárgy a 2. félévben folytatódik: 0/3 órakeretben, kreditértéke szintén 3 lesz. A tárgy lezárása a könyvtártani szigorlat keretében történik. A tantárgy feladatai: a tárgyi feldolgozás alapvető stratégiáinak, irányzatainak, fogalomrendszerének átfogó, majd a természetes nyelven alapuló irányzatok részletes megismertetése, a tárgyi feldolgozáshoz szükséges képességek fejlesztése. A stúdium egyrészt elhelyezi a dokumentumok tartalmi feltárását a könyvtári munkafolyamatok egészében, vázolja elvi kérdéseit, problémáit, a különféle könyvtári, tudománytörténeti paradigmákban uralkodó vélekedést a tartalom szerinti visszakeresés eszközrendszeréről és metódusairól; másrészt a hallgatóknak természetesen meg kell ismerkedniük az újabb és újabb módszerekkel, valamint el kell sajátítaniuk a mostani könyvtári praxisban fontos és elterjedt eljárások gyakorlati alkalmazását. A tantárgy szerkezete és az elsajátítandó ismeretanyag: Az előadások anyaga 1. konzultáció: A tartalmi feltárás alapfogalmai. 1. Az információs lánc. A dokumentumok állandó tényezői. A direkt és az indirekt keresés folyamata. A relevancia és a pertinencia fogalma. A tartalom feltárása, a tudásreprezentáció fogalma, szintjei. A tudásreprezentáció helye a könyvtári munkafolyamatokban. A szemináriumo A tartalmi feltárás alapfogalmai. 2. A szurrogátum. Dokumentum- és ismeretközpontúság a tartalmi feltárásban. Adatmodell és tudásreprezentációs modell: logon, metron, kognitívum. 3. konzultáció: A tartalmi feltárás szintjei: fogalmi, nyelvi, jelzetelési szint. Az osztályozás fogalmai: fogalom, osztály, relációk. A tartalmi feltárás műfajai/eszközei. A feltártsági mutatók. 4. konzultáció: Az információkereső rendszer. Az információkereső nyelv fogalma és összetevői: jelkészlet, jelentéstan, mondattan. 5. konzultáció: Az információkereső nyelvek tipológiája: alkalmazott nyelv, osztályozási módszer (az osztályozási kifejezések közötti kapcsolatok), mélység, szerkezet, tartalom, automatizáltság mértéke, földrajzi elterjedés és a felhasználás célja szerint. 6. konzultáció: A könyvtári osztályozás története. A legjelentősebb változások az ókortól a XVIII. századig. Új paradigmák megjelenése a könyvtári osztályozásban a XIX-XX. században. A Nemzetközi Bibliográfiai Intézet és a FID szerepe az ETO fejlesztésében. Az ETO fogadtatása, bevezetése Magyarországon. A 2006-os ETO-kiadással, annak bevezetésével kapcsolatos lehetőségek és problémák. A szemináriumok anyaga 1. konzultáció: A tartalmi feltárás lépései: fogalmi, nyelvi és jelzetelési szint a természetes nyelven, illetve a tudományfelosztáson alapuló információkereső nyelvek alkalmazása során. Az információkereső nyelvek nyelvészeti irányzata. A nyelvi szabályozás szintjei. A természetes nyelven alapuló információkereső nyelvek típusai. 2. konzultáció: A tárgyszavazás fogalomrendszere, alapelvei, módszerei, szabályzatai és egyéb eszközei. A tárgyszóként alkalmazott kifejezések grammatikai szerkezete és a visszakeresési stratégia összefüggései. A tárgyszavazáson alapuló információtárak: tárgyszókatalógusok, bibliográfiák, adatbázisok, online böngészők. A tárgyszókatalógus szerkesztése. 3. konzultáció: A tárgyszavazás munkafolyamatainak komplex gyakorlása. 4. konzultáció: Az indexek. Címindex, tárgyi index, hivatkozási index. A permutáció. az első önálló feladat leadásának határideje 5. konzultáció:. Az információs tezaurusz összefüggései a tárgyszavazással. A magyar tezaurusz-szabvány. A tezaurusz fogalomrendszere, alapelvei, funkcionális részei, alkalmazása. A relációk. 6. konzultáció: A különféle információkereső nyelvek módszereinek, alkalmazási területeinek összehasonlítása. Összefoglalás. Gyakorlás. a második önálló feladat leadásának határideje Szakirodalom: Horváth Tibor: A feldolgozás egységei és a feltárás célja. In: Könyvtárosok kézikönyve. 2. kötet, Feltárás és visszakeresés. Bp. : Osiris, 2001. p. 15-34. | Horváth Tibor: A könyvtártudomány és információtudomány alapjai. In: Könyvtárosok kézikönyve. 1. kötet, Alapvetés. Bp. : Osiris, 1999. p. 24-80. | Horváth Tibor – Sütheő Péter: A tartalmi feltárás. In: Könyvtárosok kézikönyve. 2. kötet, Feltárás és visszakeresés. Bp. : Osiris, 2001. p. 35-186. | MSZ 3418-87 Magyar nyelvű információkereső tezauruszok szerkezete, részei és formái. | Pálvölgyi Mihály: Információfeldolgozás, információkereső nyelvek. Szombathely: BDTF KIT, 1998. p. 11-83., 160-322. | Pálvölgyi Mihály: Osztályozás, információkereső nyelvek szigorlati segédanyagai.1., 4., 5., 7-9. Elérhető a tanszék honlapján. | Pogányné Rózsa Gabriella: Törekvések a világ tudásának egyetemes számbavételére Paul Otlet és Henri La Fonatine munkásságában. In: Könyvtári Figyelő, 2007. 1. p. 55-73. |
| http://kit2.bdtf.hu/eto | Ajánlott olvasmányok:
| Barátné Hajdu Ágnes – Babiczky Béla: Bevezetés az információkereső nyelvek elméletébe és gyakorlatába. Bp. : Universitas, 1998. p. 7-134., 164-212. | Bánki Zsolt: MÁTRIKSZ – Magyar Átfogó Tárgyi Információkereső-nyelvi Szótár : Új fejezet a tartalmi visszakeresésben. In: Könyvtári Figyelő, 2001. 4. p. 672-678. | Buckland, Michael: A szókészlet mint a könyvtár- és információtudomány központi fogalma. In: Könyvtári Figyelő, 2000. 3. p. 414-423. | Horváth Tibor: A könyvtár és információtudomány tartalmi értelmezhetőségének problémája. In: Könyv, Könyvár, Könyvtáros, 1999. november. p. 10-15. | Kokovay Zsuzsanna, V.: Tartalmi feltárási gyakorlatok. Nyíregyháza : Egregia, 1997. | Környei Márta: Könyvtári osztályozás. Bp. : Tankönyvkiadó, 1993. p. 4-27., 42-93. | Prókai Margit: Nyelvhasználat és osztályozáselmélet : A fogalom és jelentés viszonyáról. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2002. 6-7. p. 260-275. | Prókai Margit: A tartalom formája és a változás logikája : A tartalmi feltárás néhány elméleti kérdése. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2000. 8. p. 340-345. | Ungváry Rudolf – Vajda Erik: Könyvtár információkeresés. Bp. : Typotex, 2002. | Ungváry Rudolf: Az OSZK tezaurusza és a KÖZTAURUSZ. In: Könyvtári Figyelő, 2001. 1. p. 11-40. | Ungváry Rudolf: Az osztályozás alapjai : bevezetés az információkereső nyelvek elméletébe : (kísérleti segédanyag). Bp. : OSZK KMK, 1982. | Ungváry Rudolf – Orbán Éva: Osztályozás és információkeresés : kommentált szöveggyűjtemény. 1. kötet, Az osztályozás és elmélete. 2. kötet, Az információkeresés és elmélete. Bp. : OSZK, 2001. , illetve | Az ismeretközlés módszerei: Az előadások vezérfonalat adnak az ismeretek elsajátításához, ezt egészíti ki a szakirodalom és a megadott segédanyagok önálló feldolgozása; a szemináriumok feladata az ismeretek gyakorlati alkalmazása. A folyamatos tanulás és a csoporttal való haladás biztosítása érdekében fontos szerepet játszanak a házi feladatok is. Ismeretellenőrzés és a gyakorlati jegyek megállapítása: A gyakorlati jegy megállapítása a félév végi zárthelyi dolgozat és a két önálló feladat értékelése alapján történik. Szombathely, 2007. szeptember 3. Dr. Pálvölgyi Mihály főisk. tanár | Pogányné Dr. Rózsa Gabriella főisk. doc.
|
|