Alapító-generáció
COMTE, Auguste (1798-1857): „Rend és haladás elmélete” - õ fogalmazta meg a szociológiának mint önálló tudománynak az igényét, tõle származik az elnevezés is - a szociológiának a természettudományhoz hasonló tudománnyá kell válnia, mert a társadalmat is determinisztikus (meghatározott) törvények uralják → a szociológia elõre látja a változásokat - a természettudományokkal való hasonlóság hangsúlyozása miatt nevezte magát pozitivistának (ezen irányzat elsõ képviselõje) - ma is vita tárgya: hasonlóak vagy nem, lehet-e egyformán vizsgálni õket - emberiség fejlõdésének 3 szakasza (a gondolkodásra és a filozófiára helyezte a hangsúlyt): teológiai korszak | természetfeletti lény határoz | katonai diktatúrák | metafizikai korszak | elvont gondolatokkal magyarázzák a jelenségeket | feudális társadalom | pozitivista korszak | - elmélet és gyakorlat összefüggéseiben történik - természettudományos módszerekkel kimutatott törvényekkel magyarázzák a jelenségeket - filozófusok és társadalomtudósok kormányoznak - az ipar a legfontosabb gazdasági ág | ipari civilizáció | - az egyik korszakból a másikba való átmenet anarchiával jár - az ipari korszakban mindenki a neki megfelelõ és megérdemelt pozícióba kerül - a meritokratikus („megérdemelt”) társadalom eszméjének elõfutára - elmélete: az emberi társadalmak a tudomány által irányított társadalom felé haladnak - a tudomány feladata a társadalmi intézmények kialakítása - a liberális jogok voltak számára fontosak - rendiség elhagyása - funkcionalista szemlélettel közelített a társadalomhoz - állam feladata: rend és személyiségi szabadságjogok biztosítása TOCQUEVILLE, Alexis de (1805-1859) Fõ témája: - a politikai intézmények mûködése - szabadság és egyenlõség az ipari társadalomban - nem nagy átfogó elméleteket dolgozott ki, hanem valóságos társadalmi jelenségek megfigyelésébõl és elemzésébõl, történeti-szociológiai kutatásokból indult ki, ennek alapján kereste a választ - érdeklõdésének középpontja: a képviseleti demokrácia - a demokratikus rendszer lehet: o liberális (Amerika) o despotikus (zsarnoki - Franciaország) - minek köszönhetõ, hogy a demokrácia liberális irányba fejlõdik, és az is marad? - alapvetõ jellemzõ: egyenlõség, DE ennek megvalósítása a szabadság elnyomásával járhat → milyen tényezõk segítik elõ a szabadság megõrzését az egyenlõséget kívánó társadalomban? - egyenlõség = megszûnnek a rendek és osztályok közötti különbségek = a társadalmi pozíciók nem öröklõdnek ≠ anyagi helyzet, jövedelmek egyenlõsége - szabadság = a hatalom törvények szerinti gyakorlása = önkényeskedés hiánya - nagy hangsúlyt helyez az értékekre, a szabadság tiszteletére, egyéni függetlenség és felelõsség értékelésére - Amerika: a puritán egyházak vallották ezeket, morális fegyelmet kívántak meg a hívektõl - ezek hiánya: a régi rendszer nem demokratizálódik (Franciaország) - forradalom: akkor tör ki, amikor a helyzet javulni kezd, de ez nem olyan gyors, mint azt a társadalom elvárná „A demokrácia Amerikában” (1835) I. kötet Amerika sikerének okai: - jó törvények - kedvezõ történelmi és földrajzi körülmények - erkölcsök és hiedelmek sajátosságai - 1830: nincs egyetlen nagy fõváros, amely az egész országot befolyásolná SPENCER, Herbert (1820-1903) Fõ társadalomszervezési elve: - az emberi társadalmak egy olyan liberális gazdasági-társadalmi-politikai rendszer, az ipari társadalom felé közelednek, amelyben az állam szerepe minimális lesz, és amelyben a piaci verseny a darwini természetes kiválasztódáshoz hasonlóan spontán módon irányítja a folyamatokat - önkéntes együttmûködés - állami beavatkozás nélküli tõkés iparosodás híve - a társadalomorganizmus: a társadalmak ugyanazon törvényszerûségek szerint fejlõdnek, mint azt Darwin megírta - az állami beavatkozás ellen van: a társadalom kiselejtezi az alkalmatlan intézményeket, egyéneket, a többiek túlélését segíti - önkéntesség biztosítja a versenyt - szabad verseny ide vezethetõ vissza - önszervezõ erõ - ellenezte a szociálpolitikát (szociáldarwinizmus) - antimilitarista volt - Jászi Oszkár részére volt szimpatikus ez az elmélet SUMNER, William Graham (1840-1910) - az állam feladata a rend fenntartása és a szabadság megõrzése - az állam a gazdaságban tehetetlen - a társadalmi evolúció nem akarat kérdése – állami beavatkozást nem igényel - a polgári szabadság biztosítéka: a jog és intézményei - az állam nem tud haszonnal cégeket üzemeltetni - a társadalom fejlõdésének híve - társadalmi morál: o társadalmi szükségletek o a társadalom általában a cselekvésében visszaigazolja „Folkways” címû mûve: - szokás és hatalom → morál - a szabályok a környezettel együtt változnak - népszokás: o közkeletû szokások, hagyományok, ezek társadalmi jólétet elõmozdító értékítéletet tartalmaznak, nyomást gyakorolnak az egyénre, hogy alkalmazkodjék hozzájuk o egyéni és társadalmi szokás, szükségletek kielégítésére irányuló törekvés az alapja o átszövik különbözõ primitív nézetek o az egymást követõ nemzedékek életében szabályozó szerepet töltenek be
|