AC3D 4 kézikönyv

Bevezetés
1.2. AC3D terminológia


Pont


A pont egyetlen pontot jelöl a 3D-s térben. Három koordináta által meghatározható, az X, Y és Z tengelyen. Több pont is elfoglalhatja ugyanazt a helyet a 3d-s térben. A pont csak egyetlen objektumhoz tartozhat, nem osztható meg több objektum között. A pontok általában, de nem kizárólagosan felületek részei.




Felület


Az AC3D-ben a felület pontok listáját jelenti. 3 típusú felület van: sokszög, sokszögvonal és vonal. A felület típusa azt határozza meg, hogy milyen módon rajzolható meg a felület és nagyon könnyen megváltoztatható. Ha egy felület egyoldalúra van állítva, csak elölnézetből lesz látható. A kétoldalas felület mindkét oldalról látható. Sokkal hatékonyabb egyoldalú felüleletet létrehozni, amikor az egy objektum része, (például egy gömb) ahol nem látható a felület másik oldala. A felületek tulajdonságai közé tartozik az anyag (típus), amely megvilágításnál meghatározza a felület színét és minőségét. A felület által használt minden pontnak van egy társított textúrakoordinátája. A pontok megoszthatók egy felületen belül ugyanabban az objektumban.




Merőleges (felületmerőleges)


A merőleges a felület irányát jelenti. A merőlegeseknek fényszámítások esetében van jelentőségük. Egy felület szemben van a nézővel, ha a pontok az óramutató járásával ellentétes irányban voltak meghatározva.



Objektum


Az AC3D objektum egy pontokból és olyan felületekből álló lista, amelyeket ezek a pontok alkotnak. Az objektum elnevezhető és textúra adható hozzá.
.



Csoport


A csoport egy speciális objektum, amely nem pontokból és felületekből áll, hanem olyan objektumokból, amelyeket utódokként határoztunk meg. Csoport létrehozása két vagy több objektum kijelölésével lehetséges, majd ki kell választani a Csoportosít menüpontot a Szerkesztés menüből vagy az eszköztárból. Csoport bontását objektumokká a Szerkesztés -> Csoport bontása menüpont kiválasztásával tudja elvégezni.



Kijelölés mód


A kijelölés móddal lehetőség van az AC3D szerkesztés minden szintjét használni. "Pont" választásával pontokat válaszhat ki és szerkeszthet; "Felület" műveletek esetében egy vagy több felület szerkszthető. Az "Objektum" teljes objektumok kijelölését teszi lehetővé, abban az esetben is, ha az objektumok csoportok részei. A "Csoport" kiválasztásával a csoport összes objektumát kiválasztjuk.



Anyag



Az anyag meghatározza egy felület színét és azokat a tulajdonságait, amelyek szerint reagál a fényekre, pl. csillogás.



Textúra



Grafikák, képek helyezhetők a felületekre. A képek általában grafikus fájlokból - *.gif, *.jpg, *.bmp stb. - állnak.



Textúrakoordináták


Amikor egy felület pontjait rajzoljuk, a textúrakoordináták meghatározzák a textúra képének helyét azon a ponton. A textúrakoordináták 2 dimenziós értékek (u, v), amelyek meghatároznak egy pontot a 2 d-s képen.




Határoló kocka



Felület, pont vagy objektum kijelölésekor egy zöld kocka határolja a kijelölést. Húzhatja, átméretezheti és forgathatja ezt a kockát a kocka tartalmának beállításához.